Hoe snel werkt SEO? Een Realistische Kijk op Zoekmachine Optimalisatie

Online vindbaarheid

Online vindbaarheid (SEO)

Rik en Rens van Crads op strijp-s

Zo snel mogelijk resultaat behalen in de organische zoekresultaten van Google, dat wil iedereen wel toch? Het optimaliseren van de SEO is hierbij een cruciaal element om zichtbaar te generen in de topposities. Een van de meest gestelde vragen is: Hoe snel werkt SEO? Over het algemeen kan er worden geconcludeerd dat er binnen 3 tot 6 maanden resultaten kunnen worden geboekt met SEO. Wel is de snelheid van dit resultaat afhankelijk van veel verschillende factoren. In deze blog gaan we verder in op de verschillende factoren die de resultaat snelheid van de SEO beïnvloeden.

Wat is SEO?

SEO staat voor search engine optimazation en is het optimaliseren van een website in Google om zo hoger in de zoekresultaten te verschijnen. In de basis bestaat SEO uit de 3 pijlers: Content, techniek en autoriteit. Technische aspecten bestaan onder andere uit snelle laadtijden, mobiel vriendelijkheid en de website structuur. Content optimalisaties bestaan vooral uit het generen van hoge kwalitatieve en relevante content waar de juiste doelgroep mee wordt aangesproken. En autoriteit bestaat vooral uit het opbouwen van een hoge autoriteit score van je website of webshop door middel van Linkbuilding. Naast deze 3 SEO pijlers is een goede strategie altijd het fundament voor resultaat met SEO.

Factoren die de snelheid van SEO-resultaten beïnvloeden

1. De Huidige Staat van je Website

Nieuwe websites zonder veel autoriteit of bestaande websites met technische problemen kunnen langer duren om zichtbare SEO-resultaten te tonen. Websites die al een bepaalde basis aan content en backlinks hebben, kunnen daarentegen sneller verbeteringen zien. Dit omdat de autoriteit score van deze websites een stuk hoger zal zijn. Staat jouw website er momenteel slecht voor rondom SEO, dan zal het ook langer duren voordat er resultaat kan worden behaald. Lees in een andere blog wat de status van jouw website is rondom SEO door inizcht re krijgen in de 10 meest voorkomende SEO fouten.

2. Concurrentie in de Markt

In een markt met hoge concurrentie, zoals financiële diensten of gezondheidszorg, duurt het langer om met SEO een top positie in de zoekresultaten te bereiken. Voor een zoekwoord met veel concurrentie is er vaak erg veel kwalitatieve content te vinden van websites met een hoge autoriteit score. Om hierin mee te kunnen concurreren is het opbouwen van een kwalitatief linkbuilding profiel van essentie en dat kost tijd.

3. SEO-strategie en Tactieken

De gekozen SEO-strategieën en tactieken hebben ook een invloed. Quick wins kunnen soms worden bereikt door het oplossen van technische zaken zoals titels en meta beschrijvingen. Inhoudelijke en linkbuilding strategieën vereisen echter meer tijd om hun volledige effect te tonen. Ga je inzetten op zoekwoorden met veel concurrentie en veel zoekvolume of ga je inzetten op zoekwoorden met weinig concurrentie en minder zoekvolume? Waar je ook voor kiest goede strategie is Key!

4. Resources en Budget

De beschikbare middelen en budget kunnen ook de snelheid van SEO-resultaten beïnvloeden. Meer resources en een hoger budget leiden tot hogere investeringen in optimalisaties, content creatie en het opbouwen van een linkbuilding profiel. Hierbij is het logisch dat wanneer er meer budget beschikbaar is er ook sneller resultaat kan worden geboekt in seo.

Realistische Tijdlijn voor SEO-resultaten

Hoe snel werkt SEO grafiek Crads

Hoewel het verleidelijk is om snelle resultaten te verwachten, laat ervaring zien dat SEO meestal tijd nodig heeft om zijn vruchten af te werpen. Hieronder is een realistische tijdlijn over hoe snel seo werkt

Eerste 1-3 Maanden

In de eerste 1 tot 3 maanden ligt de focus op technische SEO, het opzetten van trackingtools zoals Google Analytics, en beginnen met het creëren van nieuwe content en optimaliseren van huidige content. In deze fase zijn zichtbare verbeteringen in de zoekposities zeldzaam omdat Google tijd nodig heeft om wijzigingen te indexeren en te verwerken.

4-6 Maanden

Je kunt beginnen met het zien van een verbetering in de zoekreslutaten voor zoekwoorden met weinig concurrentie. De content die je hebt gecreëerd begint te rijpen, en je zult mogelijk een toename in organisch verkeer opmerken.

7-12 Maanden

Naarmate je meer kwalitatieve content toevoegt en een sterk backlink profiel opbouwd, beginnen de resultaten te stijgen. Dit is het moment waarop veel websites beginnen te stijgen naar de topposities voor focus zoekwoorden vastgesteld in de strategie.

Na 12 Maanden

Na 12 maanden kan er een degelijke SEO strategie zijn uitgewerkt. De gewenste posities in de zoekresultaten kunnen worden behaald en de autoriteit score van een website wordt alsmaar sterker. Daarbij SEO is een continu proces. De betekend dat de beste resultaten vaak na een jaar van consistente optimalisatie en monitoring zichtbaar worden. Hoe langer er wordt geïnvesteerd in SEO des te beter de autoriteit score van een website zal worden en des te sneller een website in staat is om hoog in de zoekposities te verschijnen met de gewenste (competitieve) zoekwoorden.

Conclusie

De vraag: Hoe snel werkt SEO? is niet eenvoudig te beantwoorden zonder rekening te houden met de vele verschillende factoren. Over het algemeen kan er worden geconcludeerd dat de eerste resultaten binnen 3 tot 6 maanden kunnen worden geboekt met SEO. Daarbij is het erg belangrijk dat SEO een langetermijnstrategie is. Geduld, consistentie en aanpassingen gebaseerd op analytische inzichten zijn de sleutel voor succes. Door te investeren in SEO, investeer je in de toekomstige groei en zichtbaarheid van je bedrijf.

Kan jij wel wat hulp gebruiken met SEO neem dan contact met ons op! Bekijk vooral ook onze pagina over online vindbaarheid waarbij we meer uitleg geven over SEO. Meer kennis opdoen over SEO, bekijk dan is deze pagina van Google.

Visual bollen

Ons laatste nieuws

Rik en Rens met Laptop aan tafel

Waarom een responsive website onmisbaar is voor jouw bedrijf

Website ontwikkeling GIf

Website ontwikkeling

Wat zijn zoekwoorden?

Wat zijn zoekwoorden en waarom zijn ze belangrijk voor jouw website?

Online vindbaarheid

Online vindbaarheid (SEO)

Lokale SEO

De kracht van Lokale SEO

Online vindbaarheid

Online vindbaarheid (SEO)

Rik en Rens met Laptop aan tafel

Waarom een responsive website onmisbaar is voor jouw bedrijf

Website ontwikkeling GIf

Website ontwikkeling

Wat zijn zoekwoorden?

Wat zijn zoekwoorden en waarom zijn ze belangrijk voor jouw website?

Online vindbaarheid

Online vindbaarheid (SEO)

Lokale SEO

De kracht van Lokale SEO

Online vindbaarheid

Online vindbaarheid (SEO)