Wat zijn zoekwoorden en waarom zijn ze belangrijk voor jouw website?

Online vindbaarheid

Online vindbaarheid (SEO)

Als ondernemer in het MKB wil je natuurlijk dat jouw website gevonden wordt door potentiële klanten. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw website opvalt tussen de duizenden anderen? Hier komen zoekwoorden om de hoek kijken. Maar wat zijn zoekwoorden precies en hoe kun je ze effectief inzetten? In deze blog leggen we je uit wat zoekwoorden zijn, waarom ze belangrijk zijn voor je business en hoe je zowel short tail als long tail zoekwoorden kunt gebruiken om jouw website beter vindbaar te maken.

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden, zoekopdrachten, keywords of hoe je ze ook wil noemen, zijn de woorden en zinnen die mensen gebruiken wanneer ze iets opzoeken in zoekmachines zoals Google. Denk bijvoorbeeld aan iemand die op zoek is naar een nieuwe schoenen, je Googled dan bijvoorbeeld “nieuwe schoenen kopen” of “nieuwste schoenen mode” dit zijn de zoekwoorden die je gebruikt om antwoord te krijgen op jou vraag. Zoekmachines gebruiken deze termen om relevante resultaten weer te geven. Het kiezen van de juiste zoekwoorden is dus essentieel om jouw website zichtbaar te maken voor de juiste doelgroep.

Stel je hebt een webshop die sportartikelen verkoopt. Zoekwoorden zoals “fitness accessoires” of “sportkleding kopen” kunnen ervoor zorgen dat potentiële klanten jouw website vinden wanneer ze hier specifiek naar op zoek zijn. Maar hoe bepaal je welke zoekwoorden voor jouw bedrijf het meest relevant zijn? Hier komt het verschil tussen short tail en long tail zoekwoorden om de hoek kijken.

Short tail zoekwoorden: Breed en veelgebruikt

Short tail zoekwoorden zijn korte, algemene termen bestaande uit één tot twee woorden. Denk aan zoekwoorden zoals “schoenen” of “hardlopen”. Deze termen hebben vaak een hoog zoekvolume, wat betekent dat er veel mensen op zoeken. Dat klinkt aantrekkelijk, maar er is een keerzijde: de concurrentie voor deze zoekwoorden is vaak erg hoog. Hierdoor is het een stuk lastiger om op dit soort zoekwoorden zichtbaarheid te creëren.

Omdat short tail zoekwoorden zo breed zijn trekken ze vaak bezoekers aan die nog niet precies weten wat ze zoeken. Dit kan ertoe leiden dat de bezoekers die via deze zoekwoorden op jouw website terechtkomen en ook snel weer vertrekken omdat jouw aanbod niet volledig aansluit bij hun behoefte.

Short tail zoekwoorden

Een voorbeeld: Stel je verkoopt schoenen. Dan kun je ervoor kiezen om te ranken op het zoekwoord “sneakers”, maar zoals in bovenstaande screenshot weergeven is het zoekvolume op deze term erg hoog maar de concurrentie ook. Het kan daarom erg relevant zijn om verder te kijken naar long tail zoekwoorden.

Long tail zoekwoorden: Specifieker en gerichter

Long tail zoekwoorden bestaan uit drie of meer woorden en zijn veel specifieker. Dit soort zoekwoorden richt zich op een niche binnen jouw markt. Bijvoorbeeld in plaats van “sneakers” kun je kiezen voor “heren sneakers open”. In onderstaande screenshot zie je dan meteen dat de Difficulty score (hoe moeilijk het is om zichtbaarheid te creëren op het zoekwoord) enorm is gedaald. Ook is te zien dat het maandelijks zoekvolume een heel stuk lager ligt.

Long tail zoekwoorden

Met long tail zoekwoorden trek je bezoekers aan die al concreter weten wat ze willen. Dit betekent vaak een hogere kans op conversie. Dit omdat deze bezoekers gericht zoeken naar jouw producten of diensten. Long tail zoekwoorden zijn ideaal voor MKB-bedrijven die zich willen onderscheiden van grotere concurrenten en op zoek zijn naar gerichte bezoekers.

Hoe kies je de juiste zoekwoorden?

Het kiezen van de juiste zoekwoorden begint met een goede zoekwoordanalyse. Dit proces helpt je om te begrijpen waar jouw doelgroep naar op zoek is en welke termen zij gebruiken om informatie te vinden. Er zijn verschillende tools beschikbaar zoals Google Keyword Planner of SEranking waarmee je kunt ontdekken welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw bedrijf.

Long of short tail zoekwoorden, wanneer gebruik je nou welke? Heb jij een website met een goed link building profiel en een hoge autoriteit score, dan kan je kiezen om de concurrentie strijd aan te gaan voor top posities op de short tail zoekwoorden. Heb jij een relatief jonge website met een minimaal linkprofiel en dus ook een lagere autoriteit score, dan is het verstandiger om de focussen te leggen op long tail zoekwoorden.

Daarnaast is het belangrijk dat je niet alleen focust op de populariteit van een zoekwoord maar ook op zoekintentie. Vraag jezelf af: wat zoekt iemand die deze term intypt, en hoe kan mijn website die behoefte vervullen? Dit helpt je om zoekwoorden te kiezen die niet alleen bezoekers trekken, maar ook daadwerkelijk bijdragen aan het behalen van jouw bedrijfsdoelen.

Zoekwoorden als basis voor jouw online vindbaarheid

Zoekwoorden vormen de basis van een succesvolle online marketingstrategie. Door zowel short tail als long tail zoekwoorden effectief in te zetten kun je jouw website beter vindbaar maken voor jouw doelgroep. Waar short tail zoekwoorden helpen om een breed publiek te bereiken, bieden long tail zoekwoorden de kans om juist die bezoekers aan te trekken die precies zoeken wat jij aanbiedt.

Bij Crads helpen we je graag met het optimaliseren van jouw website voor de juiste zoekwoorden. Samen zorgen we ervoor dat jouw website niet alleen gevonden wordt, maar ook nieuwe klanten aantrekt. Benieuwd hoe we dat aanpakken? Neem gerust contact met ons op!

Onze laatste nieuws

Wat zijn zoekwoorden en waarom zijn ze belangrijk voor jouw website?

Online vindbaarheid

Online vindbaarheid (SEO)

Lokale SEO

De kracht van Lokale SEO

Online vindbaarheid

Online vindbaarheid (SEO)

Waarom SEO belangrijk is voor MKB-ondernemers

Online vindbaarheid

Online vindbaarheid (SEO)

Wat zijn zoekwoorden en waarom zijn ze belangrijk voor jouw website?

Online vindbaarheid

Online vindbaarheid (SEO)

Lokale SEO

De kracht van Lokale SEO

Online vindbaarheid

Online vindbaarheid (SEO)

Waarom SEO belangrijk is voor MKB-ondernemers

Online vindbaarheid

Online vindbaarheid (SEO)