Zo Verhoog Je Jouw Lokale Vindbaarheid
Tegenwoordig zoeken steeds meer mensen online naar bedrijven en diensten bij hen in de buurt. Denk maar eens aan het moment dat je zelf op zoek bent naar een restaurant of kapper in de buurt. Grote kans dat je in Google iets typt als “restaurant in de buurt” of “kapper Eindhoven”. Lokale SEO helpt bedrijven om zichtbaar te worden bij deze precieze lokale zoekopdrachten.
Door het succesvol inzetten van lokale seo verhoog je de lokale vindbaarheid van je business en kan je daarmee extra klanten aantrekken. In deze blog ga ik je stap voor stap uitleggen hoe je de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf kunt vergroten met behulp van lokale SEO-strategieën.
Wat is Lokale SEO?
Lokale SEO is een specifieke vorm van zoekmachineoptimalisatie (SEO) die zich richt op zoekopdrachten met een lokale zoekintentie. Simpel gezegd, het helpt je bedrijf om zichtbaar te zijn voor mensen die zoeken naar diensten of producten bij hen in de buurt. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om zoekopdrachten zoals “kapper Eindhoven” of “bakkerij in de buurt”​
5 stappen voor betere lokale SEO
Ben je benieuwd hoe je de lokale SEO van jouw onderneming kan verbeteren? volg dan de onderstaande 5 stappen om meer zichtbaarheid te ontwikkelen.
Stap 1: optimaliseer je Google mijn bedrijf profiel
De eerste stap is om een Google mijn bedrijf profiel aan te maken, als je die nog niet hebt. Dit profiel is een soort online visitekaartje waarmee jouw bedrijf zichtbaar wordt in de Local Pack en Google Maps. Een volledig en up-to-date GMB-profiel zorgt ervoor dat potentiële klanten je vinden en direct alle belangrijke bedrijfsinformatie zien, zoals je openingstijden, adres, telefoonnummer, en recensies. Belangrijk hierbij is om regelmatig nieuwe foto’s en updates te plaatsen. Zo ziet Google dat jij tijd investeert om een aantrekkelijk en actueel profiel te behouden. Ook is het erg waardevol om reviews te verzamelen van teverden klanten. Positieve recencies verstreken de vindbaarheid van je GMB-profiel en geven potentiele klanten vertrouwen om een aankoop bij je te doen.
Onderstaand zie je een voorbeeld van het Google mijn bedrijf profiel van Crads. Aan de rechterzijde zie je de GMB-module in de zoekresultaten. Door het goed invullen van het GMB-profiel is alle informatie van Crads goed weergegeven. Denk hierbij aan de locatie, openingstijden, afbeeldingen en telefoonnummer.
Stap 2: Gebruik Lokale Zoekwoorden
Lokale zoekwoorden zijn de sleutel om tot een succesvolle lokale SEO-strategie te komen. Door zoektermen met locatiegerichte woorden toe te voegen aan je website vergroot je de kans dat je zichtbaar wordt voor mensen in jouw regio.
Bijvoorbeeld: je bent een loodgieter die actief is in een straal van 30KM rondom Eindhoven. Dan is het relevant om in dit gebied te worden vertoond in de zoekresultaten. Deze vertoningen kan je krijgen door in te spelen op de juiste lokale zoekwoorden betreft loodgieters in deze straal. Door gebruik te maken van een SEO tool zoals SE ranking krijg je inzicht in welke dorpen rondom Eindhoven zoekvolume hebben met de combinatie loodgieter. Dus als je in de tool ziet dat er volume aanwezig is op de zoekwoorden loodgieter Geldrop, loodgieter Helmond en loodgieter Valkenswaard dan is het relevant om hier landingspagina’s te voor gaan maken. In deze landingspagina’s wil je vervolgens zoveel mogelijk relevante informatie beiden over een loodgieter in combinatie met de desbetreffende locatie.
Stap 3: Zorg voor Lokale Backlinks
Backlinks zijn links van andere websites naar jouw site. Lokale backlinks zoals vermeldingen op websites van lokale nieuwsorganisaties of bedrijvengidsen helpen enorm bij het versterken van je lokale vindbaarheid. Probeer samenwerkingen op te zetten met andere bedrijven in jouw regio om vermeldingen te krijgen op lokale websites. Dit soort links helpen Google om de relevantie en autoriteit van jouw website beter in te schatten.
Stap 4: Creëer Lokale Content
Content is altijd een krachtige tool in SEO. Naast het ontwikkelen van lokale landingspagina’s in stap 2 zijn blogpost ook een sterke oplossing voor lokale SEO. Door blogposts te schrijven over onderwerpen die specifiek relevant zijn voor jouw regio vergroot je niet alleen je vindbaarheid maar bouw je ook een band op met je lokale publiek. Dit kan bijvoorbeeld gaan over lokale evenementen, samenwerkingen met andere bedrijven of tips voor het product of dienst in jouw regio​.
Bijvoorbeeld: Je hebt een winkel waarbij je sport artikelen in Eindhoven verkoopt. Met de marathon op opkomst is het dan relevant om een blog te schrijven over “De beste hardloopschoenen in Eindhoven” Zo richt je je direct op mensen die geïnteresseerd zijn op hardloopschoenen in Eindhoven.
Stap 5: Verbeter de Technische SEO van je Website
Tot slot is het belangrijk om de technische aspecten van je website niet over het hoofd te zien. Zorg ervoor dat je website snel laadt, mobielvriendelijk is en dat alle metadata geoptimaliseerd zijn. Een trage website of een website die niet goed werkt op mobiele apparaten kan klanten afschrikken en zelfs je positie in de zoekresultaten negatief beïnvloeden​
Lokale SEO voor organische groei
Lokale SEO biedt bedrijven een enorme kans om zichtbaar te worden voor klanten in hun directe omgeving. Door je Google Mijn Bedrijf-profiel te optimaliseren, lokale zoekwoorden te gebruiken, backlinks te verzamelen, lokale content te creëren en de technische SEO van je website te verbeteren kun je je lokale vindbaarheid sterk vergroten. Vervolgens kan je door deze stijging in lokale vindbaarheid meer afspraken, leads of verkopen genereren.
Kan jouw business wel wat hulp gebruiken in de lokale vindbaarheid? Kom dan met ons in contact en kom erachter hoe we voor jouw business online succes kunnen behalen. Lees ook wat de voor en nadelen van SEO zijn voor MKB-ondernemers in onze andere blog.